Other Languages

            English                    Deutsch

Welcome

                     صـلاح کار کـجا و مـن خراب کـجا                                                                                                                           بـبین تـفاوت ره از کجاست تا به کجا

                                                                                                         (حافظ)

۱۳۸۹ فروردین ۲, دوشنبه

مهارت های صحبت کردن - بخش دوم

بعد از کلی تبریکات کاملا ویژه به مناسبت نوروز کهن ایران زمین و طبق معمول ردیف کردن قطار پوزش و عذر خواهی به دلیل به روز رسانی دیر مطالب, پست جدید رو با عنوان بخش دوم مهارت های صحبت کردن آغاز می کنم.
البته امیدوارم به روز رسانی دیر مطالب موجب تلخی اوقات شما نشده باشد و خدای ناکرده فکر نکرده باشید که من تعهدی به این وبلاگ ندارم. باید عرض کنم که بعد از استقبال برخی موسسات آموزش زبان کشور از سری اول مجوعه سوالات امتحانی سری کتب Interchange 3rd Edition and Passages 2nd Edition سفارش طراحی چند مجموعه دیگر را از موسساتی مثل مرکز زبان دانشگاه آزاد اسلامی (سما), بسیج دانشجویی دانشگاه علامه و چندین موسسه دیگر دریافت کردم و این امر موجب کاهش شدید وقت آزاد من و در نتیجه عدم به روز کردن مطالب این وبلاگ شد. امیدوارم در پستی جداگانه نحوه طراحی این مجموعه سوالات که حاوی حد اقل 1000 سوال بود را شرح دهم.




و اما مهارت های صحبت کردن:
در بخش قبل در باره مراحل تدریجی تصحیح ایرادات گرامری و لغوی گفتار خود صحبت کردیم و گفتیم که عوامل زیادی مثل خوب شنیدن, استفاده بهینه از دایره لغات, نترسیدن از اشتباه کردن و چند مورد دیگر در بهبود مهارت های گفتاری تاثیر دارد. با وجود این که مطالب ذکر شده در قسمت قبل راه کار های مهمی در ارتقا سطح مهارت گفتاری افراد به شمار می روند, ولی باید گفت که این همه آن چه ما بایستی انجام دهیم نیست.
عوامل و راه کارهای دیگری نیز وجود دارند که در ذیل به آن ها می پردازیم.
سعی کنید وارد اجتماع شوید. منزوی نباشید. بهترین راه پیدا کردن دوست و شرکت در فعالیت های گروهی است. سعی کنید اکثر وقت خود را با دوستان و همکاران بگذرانید. از این راه به راحتی می توانید با نحوه گفتار دوستانه آشنا شوید و آن چه را که آموخته اید در بوته آزمایش قرار دهید. خوبی تمرین صحبت کردن در جمع دوستانه این است که اگر دچار اشتباه شدید, با واکنش دوستانه رفقا خود روبرو خواهید شد. مزیت این نوع تصحیح اشتباه را وقتی متوجه می شوید که اشتباه خود را درمقابل استاد دانشگاه, رییس و یا در جمع رسمی و خشک دیگری مرتکب شوید.
مزیت دیگر حضور در جمع دوستان شنیدن انواع گویش های غیر رسمی, اصطلاحات و تکه کلام هایی است که یا نمی توانید آنها را در کتاب ها پیدا کنید و یا اگر قبلا آن ها را خوانده باشید نحوه به کار گیری آن ها را به درستی نمی دانید.
شاید الان مشغول فکر کردن به دوستان خود, چگونگی پیدا کردن دوست و اجتماعات و گروه هایی هستید که می توانید در آن ها شرکت کنید. اما مساله ساده ترین حرف هاست فقط کافی است برای شروع از یک کلوپ رقص و یا باشگاه ورزشی شروع کنید. به یاد داشته باشید که برای شروع می توان از سه گروه زیر کمک گرفت:



1. افراد سال خورده: آن ها یک دل سیر حرف برای گفتن دارند و به آرامی سخن می گویند. شما می توانید به خوبی به حرف های آن ها که اغلب آرام ادا می شوند گوش کنید و با بهره بردن از مهربانی و صبر زیادشان به سهولت اشتباهات خود را تصحیح کنید. در ضمن به هیچ عنوان ادب را فراموش نکنید.


2. کودکان: گرچه آن ها صبر و حوصله افراد سال خورده را ندارند و یا سواد تصحیح اشتباهات شما را ندارند ولی از لغات ساده ای استفاده می کنند که این خود مزیت بزرگ و ارزشمندی برای تازه کارهاست. تنها فراموش نکنید برای ادامه صحبت خود نیاز به لبی خندان و پرداخت مقداری رشوه از نوع شکلاتی هستید.



3. معشوقه: نیازی به توضح نیست ولی این را بدانید که هم صحبتی با این افراد یکی از موثرترین راه های فوق است. چون شما مطمعنا همه تلاش خود را برای انتقال منظور و احساسات خود به کار خواهید بست. :-)



البته باید بگویم که باز هم موارد فوق همه آن چه شما می توانید انجام بدهید نیست و اگر خدا بخواهد من در پست های بعدی درباره راهکارهای دیگر ارتقا سطح مهارت صحبت کردن مواردی را ذکر خواهم کرد. البته دلیل اختصاص چند پست به این مهارت, گسترده بودن آن و تقاضای اکثر خوانندگان است.

باز هم سال نو مبارک. آرزوی سالی پر از برکت, موفقی و سلامتی را برای همه شما دارم.

(شهاب مهدوی)


Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

3 نظرات: on "مهارت های صحبت کردن - بخش دوم"

احسان عیوضی از افریقا گفت...

احسان عیوضی مینویسد : نیستی پسر … سال خوبی رو برات آرزو دارم … خیلی خوب …

ناشناس گفت...

سلام
خوش اومدي
خوشحالمون كردي
باز هم بهمون سر بزن
سال نو مبارك
و بهترين آرزوهارو در اين سال جديد برايت دارم

احسان عیوضی از افریقا گفت...

nر جواب کامنتتون »

احسان عیوضی مینویسد : ای آقا … کار از نقشه قتل من گذشته … من مردم شما خبر نداری !!! خودمم خبر ندارم …